Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Bilister inte bara ett hinder för cyklister

Publicerad den 21 juni, 201217 juni, 2022

Igår skrev Jeroen om den livsfara som bilar parkerade i cykelfälten utgör. Nu visar det sig att det inte bara är vi cyklister som har problem med bilister som inte nöjer sig med det ganska frikostiga utrymme de redan fått tilldelat sig.
Lokaltidningen Mitt i Vasastan skriver den 19 juni (PDF-länk, sid 6) att SL funderar på att sätta kameror på sina bussar. Skälet är att så många bilister fulkör och felparkerar i bussfilen att det gör det svårt för kommunaltrafiken att ta sig fram:

– Medelhastigheten på blåbussarna, till exempel linje 4, ligger på 14 kilometer i timmen, säger Jesper Pettersson, pressekreterare på SL.

Målet är 20 kmh/h, ungefär som en cykel alltså.
Till och med trafikborgarrådet Ulla Hamilton dyker upp och säger:

– Förhoppningsvis kommer det avskräcka dem som inte ska köra i kollektivkörfältet. Det blir ett sätt att övervaka att man följer regelverket.

Vi har ju skrivit förut om att det krävs rätt mycket för att få alla bilister att följa reglerna. Det här var ett exempel:

Foto: Erik Brinkman

Det är visserligen från Göteborg, men liknande exempel finns såklart i Stockholm också. Det ni ser är ett dike, två betongsuggor (som blockerar cykelfältet), vägmarkering och lite tidigare på vägen finns också skyltar – allt för att få ett antal bilister att förstå att de inte får köra den här vägen. De måste alltså fysiskt motas bort.

Vi vet ju också sedan tidigare att många bilister gärna kör för fort och nu har alltså även SL tröttnat och vill börja använda övervakningskameror mot dem.

Samtidigt kan man inte prata om cykling i stan utan att hela tiden vara tvungen att försvara sig mot påhopp om att cyklister är skogstokiga trafikvildar som tror de äger stan.

Jag skriver inte det här inlägget för att istället säga att bilisterna är sämre (Möjligtvis skulle jag kunna lyfta fram poängen att de är farligare när de bryter mot regler, än vad cyklisterna är).

Jag skriver det för att jag tycker att cyklisterna som grupp får ta oproportionerligt mycket skit. Ingen som säger att de kör bil till jobbet tvingas försvara fortkörare, felparkerare och folk som gör tokiga omkörningar på Essingeleden. Det borde inte cyklister heller behöva göra. Jag får göra det i princip varje gång det kommer upp att jag pendlingscyklar.

Det finns duktiga hänsynsfulla trafikanter och det finns dåliga, egoistiska trafikanter. De tar sig fram på olika sätt. Enough said.

5 svar på ”Bilister inte bara ett hinder för cyklister”

  1. Robert Andersson skriver:
    23 september, 2012 kl. 12:55 f m

    Hur ska de göra? Skicka bilderna till de som har hand om felparkering på gatorna? Kommunen eller Polisen?
    Eller ska de bara skicka hem brev där de varnar att de kan bötfällas om de ses av tjänstemännen?
    Om de nu ens får tillstånd för kamerorna.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      23 september, 2012 kl. 6:58 f m

      De har redan satt igång, men jag tror inte det blev några kameror. Istället har de parkeringsvakter på motorcykel som bussförarna kan kontakta direkt från förarhytten och få bilarna bötfällda inom några minuter:
      http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/mc-parkeringsvakter-ska-avskracka-felparkerare

      Laddar in …
      1. Robert Andersson skriver:
        23 september, 2012 kl. 10:57 e m

        Jaha, ja det är nog smartare. Inga tillstånd krävs. 🙂 Läste någonstans att facket var emot kamerorna med, eftersom filmerna kunde användas till bussförarens nackdel om de utförde någon trafikförseelse.
        Jag har faktiskt ringt efter parkeringsbevakning en gång, när någon hade parkerat så att 20 bilar var instängda. Blev nog dyr bogsering.

        Laddar in …
  2. Artur Hansson skriver:
    21 juni, 2012 kl. 8:29 f m

    I min grannstad Edinburgh har de redan detta systemet: 
    http://www.edinburgh.gov.uk/info/1526/public_and_accessible_transport/1655/bus_lane_enforcement/1. En lustig grej som hände där var att två personer fick en bot en minut innan lagen togs i bruk. På bevisbilden som skickades till de som fick boten stod klockslaget tydligt.
    Helt otroligt att 503 personer blev av med körkortet! Hur många körkort utfärdas per dag?
    Här i Glasgow är läget långt mycket värre än i Stockholm. Härommånaden var jag med i ”Pedal on Parliament” för att få beslutsfattarna att ta mer hänsyn till cyklister, Häromveckan var jag nere i London och hade med mig cykeln på tåget dit. Rena drömmen i jämförelse med Glasgow. Inget i närheten av hur ok det kan vara i Stockholm, men vilket cykelbanenätverk (dock det mesta på gator) med riktigt bra skyltning! Och tack vare lånecyklarna så har man en karta vid i princip varje korsning.
    Flyttar till Australien i september och hoppas på fin cykling!
    Tackar för en bra blogg! Keep on the good work! =)

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      21 juni, 2012 kl. 8:42 f m

      Tack för länken! Mycket intressant. Du får gärna rapportera om hur cykelsituationen ser ut ”down under”.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d